donderdag 3 november 2011

Kerstkaarten



De vraag is of kerstkaarten oubollig zijn.
Nou daar zijn de meningen nogal over verdeeld. En wat is oubollig?
Volgens het woordenboek is het ouderwets en afgezaagd.

Nou kerstkaarten zijn dan misschien ouderwets, maar ik vind ze zeker niet afgezaagd.
Natuurlijk zijn er ieder jaar weer kerstkaarten die je naar mensen stuurt (als je kerstkaarten stuurt) die je eigenlijk niet veel spreekt, maar waar je uit goed fatsoen wel een kaart naar toe stuurt. Ik moet eerlijk bekennen, dat deze mensen ook bij mij op mijn lijstje voorkomen. Maar als ik dan toch kerstkaarten stuur, wat kunnen die paar extra kaartjes mij dan schelen? Niets toch.

Ik vind een kerstkaartje een mooie gelegenheid om mensen weer eens iets goeds toe te wensen en vooral laten weten, dat ik nog steeds aan ze denk. Niet geheel onbelangrijk in een tijd waarin ik vaak zo druk ben met mijn eigen dingen, dat het contact met anderen nog wel eens te kort gedaan wordt.

Het schrijven van de kaartjes kost altijd wel weer een hoop tijd, maar daar houden ze gelukkig in deze maatschappij goed rekening mee. Want bijna iedere avond is er wel voetbal of een andere sport op televisie in deze tijd van het jaar, en laat ik nou een man hebben die daar graag naar kijkt. Geen probleem. Dat geeft mij mooi de tijd weer eens een boek te lezen of, de kerstkaarten te schrijven. (Er was toch hopelijk niemand onder de lezers die daadwerkelijk dacht dat Bart dat doet…..). En ik vind het leuk om bij deze en gene er iets meer op te zetten dan ‘prettige feestdagen’, maar ook een persoonlijke boodschap mee te geven.

Juist in het digitale tijdperk waarin we tegenwoordig leven, vind ik het leuk om een handgeschreven kerstkaart te sturen (en te ontvangen, maar dat is aan ieder voor zich).
Ik weet dat ik 6 december de 1e kaart alweer op de mat kan verwachten. En vanaf dat moment kijk ik iedere dag weer uit naar de postbode met een stapel leuke post, in plaats van de gebruikelijke rekeningen.

Ik vind kerstkaarten helemaal niet oubollig. Ik vind ze leuk!