woensdag 18 december 2019

Kerst stress

Overal om je heen hoor je mensen er over. Het is ook helemaal van deze tijd. Druk druk, druk. Kerststress alom. Boodschappen voor een heel weeshuis, het huis rondom versiert. En alles grootser en uitbundiger als vorig jaar. Of in ieder geval grootser dan bij de buren.

De supermarkten zijn soms alle dagen geopend. Alsof we zullen verhongeren als ze 1 of 2 dagen dicht zijn. Als ik zo zie wat men allemaal in de karretjes heeft liggen, kunnen de supermarkten wel een week kerstvakantie nemen en dan komt nog niemand te kort.

Alle drukte gaat wat aan me voorbij. Niet met een speciale reden, maar ik heb nooit zoveel last van kerst drukte of kerst stress.

Nu de winkels alles in de aanbieding gooien, zoek ik vast mijn kerstkaarten voor volgend jaar uit. 1+1 gratis is altijd leuk. Meestal begin ik in oktober met mijn adressenboek in de hand een lijstje te maken van wie ik een kaart wil sturen. Dit jaar zat ik in november een paar dagen aan de bank gekluisterd en dat was dan ook een ideaal moment om de meeste kaarten vast te schrijven. Een enkele bewaar ik voor later omdat ik daar nog wat extra's in wil zetten.

En wat het eten betreft, ik eet wat ik lekker vind. Soms is dat van een lekker recept dat ik heb gevonden, maar soms ook gewoon makkelijk. Haricots Verts zijn kant en kaar uit de vriezer te krijgen. Stoofperen heb ik in de herfst al gemaakt en ingevroren. Rollade is zo klaar en aardappel toefjes vragen ook niet te veel stress.

De kerst cadeautjes verzamel ik het hele jaar door. De grootste stress daarvoor is hoe ik ze verborgen hou voor kerst en niet al ruim voortijdig aan Bart geef.

Op Facebook las ik een post waarop stond: The first Christmas was pretty simple. It's okay if yours is too.

Laat jezelf niet gek maken. Geniet van de warme momenten met vrienden en/of familie. Of als je alleen bent. Geniet van de rust, een goed boek of 1 van de vele kerstfilm. Relax. Gooi kerststress de deur uit.

Fijne kerst allemaal!

Geen opmerkingen: