dinsdag 17 november 2009

Vrienden

Vriendschap is de relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen waarbij het geslacht geen rol speelt. Naast de vriend bestaat er ook de kennis. Met een kennis gaat men over het algemeen luchtig vriendschappelijk om; wederzijdse verwachtingen, inspanningen en verplichtingen zijn in dat soort contacten lager en soms geheel afwezig.

Ik zat laatst met Bart in de auto en het gesprek kwam op onze vrienden. We zijn gezegend met een hoop mensen om ons heen. Uiteraard onze familie, maar ook onze vrienden. We hebben veel verschillende vrienden. Vrienden om leuke dingen mee te gaan doen, vrienden met wie we lachen, vrienden met wie we huilen, vrienden waar we gezellig langs gaan, vrienden die we weinig zien, maar die ons zeker niet minder dierbaar zijn, kortom, ze zijn er in alle soorten en maten.

Van alle mensen die ik ken, zijn er een hoop bekenden. Gelukkig zijn er ook een hoop vrienden. Maar er zijn een paar mensen die voor mij vallen onder de categorie "bijzondere" vrienden.

In IJsland en in Frankrijk heb ik twee vriendinnen wonen. Beide wonen ze me te ver weg naar het zin, maar beide zijn me ontzettend dierbaar. En ook al spreken en zien we elkaar veel te weinig, ik weet dat we vrienden zijn. De afstand maakt het lastig om deel uit te maken van elkaars leven, om er voor elkaar te zijn. Toch weet ik dat het wel zo is, dat ze altijd deel van mijn leven zullen zijn. Dat ze bijzonder voor me zijn. Dat het mijn vrienden zijn.

Natuurlijk hebben Bart en ik ook gezamelijke vrienden. Maar ook daar zit weer verschil in. Sommige zijn met Bart meegekomen en andere zijn met mij meegekomen. En sommige zijn nog steeds voornamelijk Bart zijn vrienden of voornamelijk mijn vrienden. En er zijn ook gezamelijke vrienden, die voor een ieder van ons een ander soort vriend zijn.

Sommige vrienden wonen aan de andere kant van het land. Daardoor zien we ze natuurlijk veel te weinig. Maar Kamperland, Axel, Roosendaal, Assen en Schoonhoven liggen nou eenmaal niet om de hoek. Gelukkig hebben we ook vrienden die dichter in de buurt wonen. In Dronten, Kuinre en de NOP heb ik vrienden waar ik heerlijk een bakkie kan gaan doen, lekker kan kletsen en gewoon gezellig kan 'zijn'. In Boornburgum heb ik een vriendinnetje waar ik eindeloos mee kan kletsen, maar ook ontzettend mee kan lachen. In Oldemarkt en Lelystad hebben we vrienden, waar we de tijd vergeten en waar het zomaar ineens laat is. En in Wolvega (en Steenwijk en Boijl), ach daar woont van alles wat. Kennissen met wie we leuke "auto"dingen doen, vrienden, die ik graag opzoek voor een gezellige avond/dag , en "bijzondere" vrienden, die me dierbaarder zijn dan ze zelf waarschijnlijk weten.

Voor al mijn kennissen en vrienden geldt dat ik ze niet zou willen missen in mijn leven.
Ik ben blij met iedereen om mij heen!

Er zijn een aantal vrienden waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik van ze hou! Bedankt, dat je mijn vriend(in) wilt zijn!

Geen opmerkingen: