zaterdag 2 september 2023

Italia here I come!

Al jaren had ik het idee dat ik een keer alleen op reis wou. Niet omdat ik niet met Bart op reis wil, maar gewoon een keer helemaal alleen de wereld ontdekken.
Maar dan ben je helemaal alleen.. Klopt, maar dat kan ik. Dan is er 's avonds ook niemand... Klopt ook, maar ook dat kan ik. Er zijn terrasjes in overvloed en ik heb uiteraard wat te lezen bij me. Vind je dat niet eng?... Nee, gezonde spanning is er wel. Maar ik heb mijn paspoort, mijn bankpas en mijn babbel bij me, dus dat komt vast goed. Geen zorgen, IK KAN DIT! 

Nu kwam voor Bart een mooie wandelreis naar IJsland op zijn pad, dus ik dacht, waarom ga ik dan nu niet ook mijn reis maken? En daar was de start van mijn avontuur.

Waar ik al snel uit was, was dat ik met de trein zou gaan. Met de auto is leuk, maar je moet op de weg letten, dus dan kun je niet uitgebreid om je heen kijken. En in de steden ben je vooral druk met navigeren en parkeerplaatsen zoeken. Dus; de trein! 

Dan het kiezen van een bestemming. Drie opties poppen omhoog in mijn hoofd. Het Verenigd Koninkrijk, een echte rondrit door Europa of Italië. Het VK is iets wat Bart ook heel leuk lijkt, dus dat kunnen we beter een keer samen doen. Een rondrit is leuk, maar dan zit je vooral veel en lang in de trein en zie je nog niet veel in de steden. Dus; Italie!

Ik wil graag naar Verona en Venetië. Florence staat ook op de wensenlijst. Pisa niet perse. Rome is de tijd te kort voor. Daar ben ik ooit een week geweest en dat ga ik nu niet in 1 of 2 dagen doen. Napels zou kunnen. Ik denk er eerst over om iedere dag ergens anders heen te gaan. Slapen in een hostel vind ik geen probleem, dus eens kijken wat we kunnen doen. Klinkt leuk, maar dan loop je dus wel de hele tijd met je bagage te sjouwen of er niet op het station een kluisje zijn, maar dat is lang niet altijd zo. 

Venetië is erg duur met zijn overnachtingen, maar is met de trein 1, 15 uur vanaf Verona. En vanuit Nederland kun je met de trein naar Verona. Prima startpunt dus. 

Eerst met de trein van Amsterdam naar Frankfurt, dan naar Mannheim , dan naar München en dan naar Verona. De 1e trein vertrekt om 7.45 van Amsterdam CS. Maar de NS zou de NS niet zijn als mijn plannen in de war worden geschopt. Werkzaamheden tussen Almere en Amsterdam. De NS zet bussen in. Dan moet ik dus echt midden in de nacht weg. Een hotel in Amsterdam zou een oplossing kunnne zijn, maar die zijn OF heel duur, OF heel ver van het station. 

Bart komt met een helder idee; waar gaat de trein nog meer langs? Utrecht. Ik bel Tom. Mag ik de nacht ervoor bij jou slapen? Dat blijkt geen probleem. 

Na de optocht in Kuinre, rijden Bart en ik naar Hilversum. Kletsen nog even, drinken nog wat en dan lekker slapen. Vanochtend vroeg op. Tom heeft een heerlijk ontbijt gemaakt en daarna vertrekken we naar Hilversum Centrum. 

Om 7.29 gaat de trein naar Utrecht en 19 minuten later sta ik op Utrecht CS. Het is er nog lekker rustig en om 8.16 stap ik op de ICE naar Frankfurt. Er zit iemand op mijn plek bij het raam (uiteraard), maar buiten is het mistig, dus voor de 1e rit vind ik het helemaal prima. 

Ik heb vandaag nog 12 uur treinen voor de boeg. Dwars door de Alpen, ik heb er nu al zin in. Vanavond (en de volgende 3 nachten) slaap ik in Verona. Ik kijk uit naar wat ik allemaal ga zien en beleven. De 1e stappen zijn gezet. 

Geen opmerkingen: